حدیث نفس امیرالمومنین
کمیل بن زیاد خطاب به امام علی علیه السلام عرض
کرد : ای امیر مومنان ! خواهم که از نفسم برایم بگویی ، تا معرفتی بدان یابم !
حضرت علیه السلام فرمود : ای کمیل ! از کدام
نفس برایت بگویم ؟
کمیل گفت : مولای من ! مگر بیش از یک نفس در من
موجود است ؟ !
فرمود : ای کمیل ! در انسان چهار نفس موجود است :
نامیه نباتیه و حسیه حیوانیه و ناطقه قدسیه و
کلیه الهیه
.
هر یک از آن ها را پنج قوه و دو خصیصه است :
1-
نامیه نباتیه را پنج قوه است : ماسکه و جاذبه و هاضمه و دافعه و مربیه .
اما دو خصلت آن عبارت است از زیادت و نقصان ، و انبعاث آن از کبد است .
2-
حسیه حیوانیه را نیز پنج قوه است که عبارتند از : شنوایی و بینایی و بویایی و
چشایی و لامسه . دو خصلتش نیز رضایت و غضب است ، و محل انبعاثش ، قلب می باشد .
3- نفس ناطقه قدسیه را نیز پنج قوه است : فکر و
ذکر و علم و حلم و نباهت ، و آن را انبعاثی نیست .
این نفس شبیه ترین اشباح ، به نفوس ملکیه است ، و دو خصیصه دارد که عبارتند از : نزاهت و حکمت
.
4- کلیه الهیه نیز پنج قوه دارد که عبارتند از :
بقای در فنا و نعیم در شقا و عزت در ذلت و فقر در غنا و صبر در بلا . دو خاصیت آن
نیز رضا و تسلیم است .
این
همان نفسی است که مبداش خداست و عاقبت به سوی او بازگشت دارد؛ چنانکه خدای تعالی
فرموده است :
و نفخت فیه من روحی و یا ایتها النفس المطمینه
ارجعی الی ربک راضیه مرضیه .
و عقل وسط کل است
و عربی حدیث
v الخبر ما روى مرفوعا عن کمیل بن زیاد قال: سألت مولانا أمیر المؤمنین علیه السلام
§ فقلت: یا أمیر المؤمنین أرید ان تعرفنی نفسی؟
§ قال: یا کمیل و ای الانفس ترید أن أعرفک؟
§ قلت: یا مولاى و هل هی الّا نفس واحدة؟
§ قال: یا کمیل انما هی أربعة: النامیة النباتیة و الحسیة الحیوانیة و الناطقة القدسیة و الکلیة الالهیة،
v و لکل واحدة من هذه خمس قوى و خاصیتان:
1. النامیة النباتیة:
· لها خمس قوى: جاذبة و ماسکة و هاضمة و دافعة و مربیة،
· و لها خاصیتان: الزیادة و النقصان،
ü و انبعاثها من الکبد،
ü (هِیَ أَشْبَهُ الْأَشْیَاءِ بِنَفْسِ الْحَیَوَان)
2. الحسیة الحیوانیّة:
· لها خمس قوى: سمع و بصر و شمّ و ذوق و لمس،
· و لها خاصیتان: الشهوة (الرِّضَا)و الغضب،
- و انبعاثها من القلب،
- (انْبِعَاثُهَا مِنَ الْقَلْبِ، وَ هِیَ أَشْبَهُ الْأَشْیَاءِ بِنَفْسِ السِّبَاع)
3. الناطقة القدسیة
· لها خمس قوى: فکر و ذکر و علم و حلم و نباهة،
· و لها خاصیتان: النزاهة و الحکمة،
- و لیس لها انبعاث و هی اشبه الاشیاء بالنّفوس الملکیّة(الْمَلَائِکَة)( الْفَلَکِیَّة)
4. الکلیة الالهیة:
· لها خمس قوى: بقاء فی فناء و نعیم فی شقاء و عزّ فی ذل و فقر فی غناء و صبر فی بلاء،
· و لها خاصیتان: الرضاء و التسلیم: (الْحِلْمُ، وَ الْکَرَم)
- و هذه التی مبدأها من اللّه و إلیه تعود و قال اللّه تعالى: وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی*، و قال: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً،
و العقل وسط الکل. (َّ لِکَیْلَا یَقُولَ أَحَدُکُمْ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ وَ الشَّرِّ إِلَّا لِقِیَاسٍ مَعْقُولٍ")
سلام علیکم .وقت بخیر.مهمترین بخش هرکتاب یامقاله یا...قسمت مرجع آنست.مطالب نوشته شودولوبسیارجالب ومفیدباشد.امامنبع آن ذکرنشودارزش علمی ندادد.منبع این حدیث کجاست .نهج البلاغه؟غررالحکم؟...مدرس یا معلم بخواهداستفاده کند این کلام بدین مهمی را به کجا ارجاع دهد؟؟